Powered by Blogger.

[Taujih] Jalan yang Satu Ini...

Bismillahirrahmanirrahim.

Apa khabar hatimu wahai saudaraku? 

Semoga ia terus bersinar dengan gemerlapan cahaya iman, disirami basahnya zikrullah dan hangatnya mahabbatullah. Seperti hati-hati yang digambarkan oleh Allah sebagai hati yang bercahaya dan menyinari manusia dengan cahayanya. 

Firman Allah Taala:

"...dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia..."
(Al-An'am 6: 122)

Janji Si Iblis.





Mari kita mengimbas kembali tatkala Iblis menderhakai Allah Taala ketika diperintahkan sujud kepada datuk kita, Adam AS. Ketika ia enggan, maka berlakulah dialog ini.


Allah berfirman: "Turunlah kamu dari surga itu; karena kamu tidak sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya, maka keluarlah, sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang hina".

Iblis menjawab: "Beri tangguhlah aku sampai waktu mereka dibangkitkan". Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh."


Iblis menjawab: "Karena Engkau telah menghukum aku tersesat, aku benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan-Mu yang luruskemudian aku akan mendatangi mereka dari depan dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat)."  


(Al-A'raf 7: 13-17)

Jalan Lurus Yang Bersimpangan.

Saudaraku yang tercinta, sesungguhnya Jalan yang Lurus ini,  bukannya tiada persimpangan yang mampu menyesatkan kita. 

Imam Ahmad dan Al-Hakim meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah melukis satu garisan dengan tangannya di atas tanah, kemudian baginda bersabda, "Ini adalah jalan Allah yang lurus."

Dan Rasulullah SAW melukis pula garisan di kanan dan kirinya, lalu baginda bersabda, "Ini adalah jalan-jalan yang tiadalah darinya satu jalan melainkan di atasnya terdapat syaitan di jalannya."  

Kemudian, Rasulullah membacakan firman Allah Taala:

"Dan bahwa (yang Kami perintahkan) ini adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah ia; dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertakwa."
(Al-An'am 6: 153)

Terus Tsabat di Jalan yang Lurus.

Saudaraku yang terkasihi,

Bersolat setiap hari, di dalam Al-Fatihah kita sentiasa meminta ditunjukkan Jalan yang Lurus (Ihdinasshirotal mustaqim). Dan diselamatkan daripada mengikuti jalan-jalan yang bersimpang-siur lain yang menyesatkan kita daripada petunjuk-Nya. 

Ini menunjukkan bahawa untuk terus tsabat di jalan-Nya, tiada seorangpun yang boleh mendabik dada mengaku bahawa dia pasti akan kekal tidak terpesong. Hanya Allah Taala yang mampu menjaga Jalan-Nya ini dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.

Allah berfirman: "Inilah satu jalan yang lurus, yang tetap Aku memeliharanya."    
(Al-Hijr 15: 41)

Untuk tsabat juga, kita perlu kembali kepada petunjuk-Nya iaitu Al-Quran yang mulia. Ini kerana Al-Quran adalah cahaya yang mampu menerangi manusia daripada kegelapan zhulumat kepada Jalan yang Lurus dan terang benderang. 

Firman Allah Taala:

"...akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus."



(As-Syura 42: 52)
Penutup.

Begitulah saudaraku, sebagai penutup taujih ringkas ini, marilah kita mentadabbur ayat 'power' ini. Firman Allah Taala:

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan."
(As-Syura 5: 35)

Tadabbur

1. Kita perlu beriman kepada Allah serta berusaha mencapai tingkat taqwa, kerana itulah kemuliaan sebenar seorang manusia di sisi-Nya.

2. Untuk mencapai taqwa, kita perlukan wasilah (medium) yang mampu mentarbiyah jiwa, nafsu dan akal agar sentiasa selari dengan tuntutan-Nya. Wasilah ini boleh jadi pelbagai, contohnya mencari ilmu agama, melakukan amal soleh, zikrullah, membaca Al-Quran, berdakwah dan sebagainya.


3. Setelah kita bertemu dengan wasilah-wasilah yang mampu menghantar kita kepada-Nya, maka berjuanglah bersungguh-sungguh di jalan tersebut. Kita tidak akan mampu kecuali setelah bermujahadah dan melalui sokongan rakan-rakan yang ikhlas membantu.


Moga kita semua diberikan rezeki untuk terus tsabat di Jalan ini. Seperti doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW:

"Allahumma arinal haqqa haqqan, warzuqnatibaa'ah. Wa arinal baathila baathilan, warzuqnajtinabah."
"Ya Allah tunjukkanlah kami kebenaran sebagai Al-Haq, dan rezekikanlah kami agar dapat mengikutinya. Dan tunjukkanlah kami Kebatilan sebagai Al-Bathil, dan rezekikanlah kami agar dapat meninggalkannya."

Wallahu a'lam. 

Post a Comment

Pemberitahuan

Kandungan dalam blog ini terbuka untuk dikongsikan demi manfaat dakwah, cuma mohon disertakan bersama alamat blog.

Bagi tujuan komersial pula, hendaklah meminta izin daripada pengendali blog (azrah85@gmail.com).

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP